Kapsejladsbaner og startprodure

Kapsejladsbaner og Startprocedure

Dommerbåden viser med et nummer fra 1 til 8, hvilken bane, der sejles. Er der ingen dommerbåd vælger kapsejladsudvalget en bane, som meldes ud på VHF kanal L2 før opmærksomhed-skuddet. Sejles afkortet bane (løb 2 gælder alle) vises rødt skilt. Dog stadig 2 starttidspunkter.

September måned: Begge løb sejler rød bane.

Startprocedure: KL. 18:24 – Opmærksomhedsskud.

  1. 18:25 – 5 min. varselsskud for løb 1.
  2. 18:30 – Startskud for løb 1 (5 min. varselsskud for løb 2) KL. 18:35 – Startskud for løb 2.

Udebliver et skud, skydes der hurtigst muligt et nyt. Tiden standes ikke og starten tages ikke om! Er der ingen dommerbåd kommer der signal med automatisk tågehorn.

Der startes ikke gældende sejladser ved vindstyrker under 3 m/s og over 12 m/s. Dommeren måler lokalt vindstyrken på land eller på vandet. Sejladsen kan senest afblæses inden opmærksomheds-skuddet kl. 18.24.

Straf: Tyvstart – Vend om, Kryds startlinjen, start igen. Dommerbåden dømmer! Kollision med anden båd eller mærke – 360 graders vending om sig selv.

Undladt straf medfører diskvalificering.

Der sejles efter de internationale kapsejladsregler (World Sailing 2017 – 2020). Lokalregel: Det er tilladt at berøre mærker. Husk at melde til dommerbåden eller andre, at du tager en straf.

Måltagning: Mållinjen er den samme som startlinjen. Dommerbåden noterer bådenes mål-tidspunkt. Er der ingen dommerbåd noterer første båd i mål de andres mål-tidspunkt.

Kommunikation og afblæsning: Der kommunikeres på VHF-kanal L2. Hvis dommerbåden vurderer, at forreste båd ikke kan gennemføre sejladsen inden kl. 20:30 afblæses sejladsen over VHF-kanal L2.

GÆLDENDE FRA 2018, KAPSEJLADSUDVALGET

Print sejladskort

Print sejladsvejledning

Scroll to Top

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.